fbpx

Jak na zdravé pečené cukroví + recepty

Zkuste si letos připravit vánoční cukroví zdravěji a to bez použití bílé mouky, cukru a se sníženým obsahem tuku. Předejdete tak zvýšenému krevnímu cukru, hmotnosti i výčitkám svědomí. Když použijete zdravější suroviny, tak si nejen zamlsáte, ale uděláte i něco pro své zdraví, protože tohle cukroví obsahuje i vlákninu a vitamíny. Nemusíte hned péct všechno cukroví ve zdravější verzi, ale vyzkoušet třeba jen pár nových kousků pro změnu. V článku se dozvíte mé tipy, jak na to prakticky a také recepty na zdravé vánoční cukroví.

Jakou mouku použít? 

  • Bílá pšeničná mouka neobsahuje žádné cenné vitamíny, minerály ani vlákninu jako její zdravější varianty, jen prázdné kalorie. Navíc přemíra bílé mouky destabilizuje hladinu cukru v krvi, zvyšuje nám chutě na sladké a zhoršuje trávení.
  • V receptu použijte nebo alespoň z větší části nahraďte bílou pšeničnou mouku za celozrnnou špaldovou hladkou mouku, která má oproti celozrnné nebo žitné příjemně oříškovou příchuť a proto se skvěle hodí na sladké cukroví všeho druhu. Rozdíl oproti klasické mouce chuťově skoro nepoznáte.
  • Na klasické „bílé“ cukroví moc nedoporučuji používat celozrnnou nebo žitnou mouku, které mají výraznější chuť, tmavší barvu a „hutnější“ konzistenci. Tyto mouky se spíše hodí na perníčky, pracny, apod, kde můžete schovat „zdravou tmavší“ barvu za přidané kakao.
  • Pro bezlepkovou dietu použijte buď už hotové bezlepkové směsi na pečení, nebo například mouku mandlovoupohankovou nebo chuťově neutrální rýžovou. Jsou dobře stravitelné a přirozeně bez lepku.
  • Mouku také můžete z části nahradit rozemletými ovesnými vločkami jak klasickými tak i bezlepkovými. Vločky jsou plné zdraví prospěšných látek a dodají cukroví lehce oříškový nádech.
  • Každá mouka má jiné vlastnosti, proto pokud pečete zdravé cukroví poprvé, řiďte se raději svým kuchařským instinktem než přesně naváženými gramážemi surovin z receptu a uvedeným časem na pečení.

Čím cukroví osladit? 

  • Cukroví už jen v názvu obsahuje slovo cukr, takže ho nějak osladit musíme. Bílý cukr už však dávno není jediným sladidlem, bez kterého by se cukroví neobešlo. Nezapomeňte však, že kromě umělých sladidel téměř všechny náhražky cukru budou obsahovat také kalorie, glukózu či fruktózu, takže spíše se zaměřte na množství použitého sladidla. Problém s klasickým cukrem je jeho zbytečně velké množství, které cukrovím přijímáme. Pokud bez cukru nechcete péct cukroví, tak pak alespoň uberte jeho množství v receptu nebo ho zkuste nahradit cukrem třtinovým nebo kokosovým, které obsahují alespoň nějaké živiny oproti rafinovanému bílému cukru.
  • Cukroví však můžete osladit i medem nebo jinými přírodními sirupy (javorový, rýžový, datlový, čekankový, apod.) nebo nekalorickou stévií. Tato sladidla mají obvykle vyšší sladivost než klasický cukr a proto jich do receptu spotřebujete výrazně menší množství.
  • Skvělá je také datlová pasta, kterou však kvůli možnému zbarvená pečiva do tmava doporučuji opět spíše na tmavší kousky.
  • Bílý cukr má při pečení jednu jedinou výhodu, že je konzervantem a pečivo tak vydrží déle, než při použití přírodních sladidel. Zdravé cukroví bychom měli spotřebovat do cca dvou týdnu. Má to velkou výhodou, že zdravější cukroví jednoduše nemůžeme péct ve zbytečně velkém množství, které pak dojídáme ještě dlouho po svátcích.
  • A pokud Vám cukroví přesto nějaké zbyde, tak ho zamražte a máte tak po ruce vždy hotové pohoštění pro návštěvu nebo něco dobrého na zub.
  • Množství cukru také omezíte tím, že nebudete cukroví obalovat ještě v dalším moučkovém cukru. Zkuste místo toho použít sušené ovesné mléko (nebo jiné sušené rostlinné mléko), které je přirozeně nasládlé.

A co s tukem?

  • Máslo v rozumné míře určitě neuškodí. V klasických receptech máslo klidně použijte, jen redukujte opět jeho množství na možné minimum a nebo jej z části nahraďte zdravějšími rozemletými ořechy, které obsahují kromě zdravých tuků i vlákninu a minerály. V případě použití rozemletých ořechů uberte i na množství mouky, kterou ořechy svou sypkou konzistencí rovněž nahradí.
  • Máslo také můžete nahradit z části polotučným tvarohem, který dodá cukroví i bílkoviny a sníží tak výsledný glykemický index cukroví.
  • Kdo si však musí hlídat obsah nasycených mastných kyselin a cholesterolu i o svátcích nebo preferuje rostlinné zdroje, použijte místo másla rostlinný tuk Heru nebo kokosový olej, který stejně jako máslo ztuhne po vychlazení.
  • Tuky také ušetříte tím, že místo vymazaného plechu máslem pečete cukroví na pečícím papíru nebo používáte silikonové formy na pečení.
  • Máslové krémy můžete připravit i ze zdravějších ořechů nebo ořechových másel, které jsou plné esenciálních mastných kyselin prospívajících našemu srdci. Ořechy stačí jen rozmixovat s trochou vody a tekutého sladidla na hustý krém. Ochuťte bud kakaem nebo vanilkovém extraktem.

Tvarohové linecké cukroví

Oříškovo-vanilkové rohlíčky bez másla, cukru a lepku

Medové perníčky

Kešu tyčinky

Mini ovesné sušenky 3 krát jinak (kakaové, arašídové a makové)

STÁHNĚTE SI SPECIÁLNÍ VÁNOČNÍ EKUCHAŘKU 💖🎄

Další výborné a zdravé recepty na vánoční cukroví najdete v mé speciální ekuchařce Chrismlsky >>tady.  Ať můžete mlsat bez výčitek a obav o své zdraví i o Vánocích.

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně