fbpx

Svačíš, svačím, svačíme – tipy pro děti i dospělé

Také často řešíte, co svým dětem připravit ke svačině, aby to bylo zdravé a zároveň i chutné? Dětský a dospívající organismus je neustále ve vývinu a potřebuje tak pravidelný přísun energie a živin. Svačiny dopoledne i odpoledne jsou tak důležitou součástí celkově vyváženého jídelníčku dětí i dospělých.

Děti většinou preferují sladké chutě. Jednou za čas se kupovaným sladkostem asi žádný rodič neubrání, ale pravidelná konzumace sladkostí, slazených nápojů a přeslazených mléčných výrobků nejsou tou nejlepší volbou ani pro dítě ani pro dospělého. Přebytek cukru v jídelníčku podporuje nejen vznik nadváhy, závislost na cukru, ale negativně ovlivňuje kvalitu chrupu a rovněž chování, soustředění a psychiku dítěte (i dospělého). Nejlepší je připravit svačiny doma a čím starší dítě je, tím více ho zapojovat do samotné přípravy. Domácí svačiny můžeme přirpavit jak slané tak sladké a přizpůsobit je individuálním chutím a potřebám každého dítěte. A navíc svým dětem ukazujeme, jak se starat o své zdraví i tímto způsobem. Nezapomeňte však i na sebe, protože děti se nejvíce učí nápodobou a pokud sama maminka nebo tatínek sáhnou raději po sladkostech, zatímco dětem vštěpují zásady zdravé výživy, nemůžeme se pak divit, že děti nechtějí ovoce místo sladkostí.

Sladkosti nedávejte za odměnu ani je striktně nezakazujte

Dětem sladkosti raději striktně nezakazujte, protože o to více je pak budou chtít. Není ani vhodné v dětech vytvářet strach a úzkost ze všeho škodlivého co sladkosti mohou způsobit. Na druhou stranu ani sladkostmi děti pravidelně neutěšujte a neodměňujte. Děti si vytváří od malička emoční vztah k jídlu a jídlo by tak nemělo být jejich hlavní odměnou či útěchou. V dospělosti pak saháme po sladkém pokaždé, když nám není dobře nebo se nám naopak něco povede. Umět si dopřát všechno, ale s mírou a mít celkově zdravou a pestrou životosprávu je umění, ale určitě se ho vyplatí žít a dětem předávat.

Sladké svačiny

Sladkou chuť zajistí přirozeně sladké ovoce, které obsahuje i spoustu vitamínů a vlákninu. Je dobré ovoce kombinovat s mléčnými výrobky pro doplnění bílkovin. Ideální je domácí ovocný jogurt, tvaroh nebo ovocné smoothie. Stačí ovoce rozmixovat s neochuceným polotučným mléčným výrobkem. Stejně tak se dají připravit i zdravé domácí zmrzliny. Ovoce je take dobré kombinovat s ořechy a semínky pro doplnění zdravých tuků. Pokud děti nesní tuto kombinaci v přírodní nakrájené formě, můžete takhle připravit domácí nutellu rozmixováním sušeného ovoce, semínek s kakaem, nebo upéct různé ovesné, špaldové sušenky, tyčinky či muffiny. Kupovaným svačinám se nemusíte také bránit, pokud vyberete ze zdravějšího koutku ovesné, žitné, špaldové sušenky či musli tyčinky bez polevy. Jen pohlídejte velikost porce, protože se často v jednom balení skrývá i několik porcí. 

Slané svačiny

S přirozeně sladkým ovocem je to u dětí snažší než se zeleninou, která by však také neměla chybět v dětském jídelníčku. Doporučuji zeleninu schovat do různých pomazánek nebo sendvičů. Ze slaných svačin je vhodná klasika v podobě kvalitního pečiva, sýra a šunky se zeleninou. Můžete takhle naplnit i tortilu či chléb pitu a zabalit do wrapu. Dětem chutnají i různě barevné pomazánky, ideální jsou tvarohové, luštěninové či tuňákové. Obarvit je můžete přidáním nastrouhané zeleniny, např. dýně, červené řepy, červeného zelí, mrkve, apod. Skvělou volbou jsou i slané muffiny ze špaldové nebo kukuřičné mouky se sýrem cottage. Slané svačinky můžeme dětem zpetřit i tím, že je nandáme do zajímavých krabiček či mističek. Zeleninu pokrájíme na špalíčky a děti si můžou v dipu zeleninu samy namáčet.

Domácí müsli tyčinky jsou ideální

Tyhle domácí müsli tyčinky jsou skvělou volbou pro školáky, protože obsahují ovesné vločky, které podporují soustředění a díky ořechům a sušenému ovoci doplní i potřebnou energii. Celý recept a další zdravé recepty na sladké svačinky pro děti i dospělé najdete v mé ekuchařce Fitmlsky.

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně