fbpx

Jak pečovat o duševní zdraví – metodou 5 P k psychické pohodě

Nezapomínejte pečovat i o své duševní zdraví. I to máme jen jedno a je dokonce daleko křehčí než to fyzické. A pokud nevíte, jak se o něj starat nebo už zažíváte některé z příznaků psychických potíží, čtěte dál a dozvíte se 5 důležitých kroků, jak na to.

Od malička se učíme, že si máme čistit zuby dvakrát denně, aby se nám nekazily, jíst zeleninu a ovoce, abychom měli dost vitamínů, abychom neseděli celý den u televize nebo počítače, aby nás nebolela záda. Málokde se ale dozvíme, jak pečovat i o naši psychiku, která je stejně důležitá jako zdravá záda, zuby a naše tělo. Stejně tak jsme zvyklí, že je samozřejmostí, když nás bolí fyzické tělo, jdeme ho léčit k doktorovi nebo alespoň máme důvod k odpočinku. Ale co když nemáme zlomenou nohu, ale zlomené srdce? Co když nás nebolí zuby, ale naše duše? I ta potřebuje bolístku pofoukat a někdy i pomocí odborníka ránu otevřít, vyčistit a dopřát si čas na zahojení.

Jakákoli bolest, i ta duševní, nám signalizuje určitou nerovnováhu v našem systému, kterou je třeba uzdravit.

Já třeba o své duševní zdraví pečovat musím. Mám to jako psycholožka v popisu práce, jít příkladem a mít dostatek energie pro druhé. A také protože jsem už párkrát v minulosti zažila, jaké to je, mít panické ataky, úzkosti i syndrom vyhoření. Nic moc! Ale díky tomu mám alespoň zkušenosti, jak se z toho dá dostat a jak o sebe můžete v těžkých chvílích pečovat.

Pomohou vám v tom následující kroky, které jsem nazvala souhrnně metodou 5 P. 

  1. Připustit si problém / potíže / pocity

Tahle fáze trvá ze všeho nejdéle. Okolí to na nás často vidí už dávno, nám to ale dochází se zpožděním, většinou až když opravdu nemůžeme a nevíme jak dál. Náš mozek je chytrý a snaží se jakékoli bolesti vyhnout jak jen může a proto máme v sobě všelijaké obranné mechanismy, které nám zpočátku brání „uvidět“, že vůbec nějaký problém máme. Můžeme nepříjemné pocity a stres všelijak potlačovat, bagatelizovat, ignorovat, racionalizovat, zajídat, zapíjet, přehnaně pracovat, uklízet, cvičit či somatizovat.

Psychické potíže se totiž mohou také schovávat za různé opakující se zdravotní potíží, fyzické bolesti všeho druhu až po různé chronické nemoci. V momentě, kdy obíháte všechny možné lékaře a stále se vracíte domů s dobrými výsledky, které však vůbec neodpovídají tomu, jak se cítíte, tak je pravý čas začít řešit právě to JAK SE CÍTÍTE. Nespokojte se však s odpovědí, že „nic moc“,  nebo že „už bylo líp“ nebo že „teď máte jen stres“. Jděte hlouběji po konkrétních pocitech a myšlenkách.

Doporučuji si pár dní či týdnů vést deník a do něj si zapisovat jen to, jak se cítíte, jaké myšlenky vám běží hlavou, co se vám ten den líbilo, povedlo, co naopak ne, co vás vystresovalo, rozesmutnilo, naštvalo. Skrze psaní můžete bezpečnou formou jít do svého nitra. Své pocity a myšlenky však nijak nehodnoťte, zbytečně neanalyzujte, jen zkuste pozorovat, co se ve vás vlastně děje.

2. Potřeba změny zevnitř

Chtít se uzdravit a nečekat na to, až se „to“ změní samo, až se změní partner, práce, šéf, nebo že to za mě udělá pilulka, terapeut, šaman, prostě někdo jiný než vy. Tahle fáze také chvíli trvá, než si uvědomíme, že veškeré změny se začnou dít až v momentě, kdy začneme měnit sebe zevnitř. Někdy to také vyžaduje pustit se určitého vnitřního „obětního programu“, kdy si vlastně své trápení pěstujeme, abychom například získávali od okolí politování, úlevy či pozornost. Někdy se v tomto utrápeném módu můžeme zaseknout na roky a divíme se proč nám přestávají fungovat blízké vztahy, proč se nám přátelé začínají stranit. Protože možná neustále sice mluvíme o tom, jak špatně se cítíme, ale nic pro to, abychom se cítili lépe, neděláme.

Tento krok je hlavně o změně vnitřního postoje, který se nedá nikomu vysvětlit, přikázat, musí přijít z nás. Prostě se jednoho dne rozhodnout, že se chceme mít zase dobře, že chceme být šťastní a že své štěstí a spokojenost máme ve svých rukou. To, jak se cítíme, můžeme změnit je my sami. 

3. Požádat o pomoc / podporu / péči

U psychických potíží je často nutná pomoc či podpora zvenku a je to tak v pořádku! Někdy se můžeme ocitnout v bodě, kdy prostě nevidíme to světlo na konci tunelu, kdy se cítíme paralyzovaní vlastními myšlenkami či emocemi, kdy jsme zahlcení nepříjemnými pocity, dlouhodobě citově strádáme nebo se v sobě vůbec nevyznáme. Vyhledat pomoc a nesnažit se to všechno zvládnout sám je důležitým krokem v celém procesu uzdravení. Může jít o dobré přátelé, rodinu, ale také o svépomocné knihy, různé skupinové kurzy a v neposlední řadě návštěvu psychologa či psychoterapeuta. Na mém webu najdete i další články týkající se psychiky a psychologické pomoci a můžete si je přečíst >>tady. 

S vyhledáním pomoci mají často problém lidi, kteří sami druhým pomáhají, o druhé pečují a jsou zvyklí být ve vztazích ti „silnější“. Nechtějí druhé zatěžovat, bojí se ukázat svou „slabost“, mají strach, že by o druhé přišli, kdyby jim ukázali to, jak se doopravdy cítí nebo už jen úplně zapomněli, že mají také své potřeby.

4. Praktikovat ve svém životě změny

Když budeme pořád dokola dělat ty stejné věci, stejným způsobem, tak nemůžeme čekat jiné výsledky. A v momentě, kdy nám odchází duševní zdraví, je na změny čas za 5 minut dvanáct! Často stačí i malé drobné změny, které povedou k velkým změnám. Někde prostě začít musíme. A když se v předchozích krocích už v sobě orientujete, víte co je třeba nastavit jinak, na nic nečekejte a začněte dělat postupné změny ve svém životě. Jaké to jsou, víte nejlépe vy sami. Většinou se jedná o tu oblast, kterou máme v nerovnováze a psychické zdraví a spokojenost je o rovnováze. Kde potřebujete přidat a kde naopak ubrat?

5. Prioritou sami sobě

Tohle je často ta nejtěžší část. Stát se sami sobě prioritou, tou nejdůležitější osobou, kterou máme. Abychom změny mohli postupně začít dělat, chce to často přehodit celý náš hodnotový systém a rodinu, práci, domácnost, přátelé posunout o kousek dál a udělat v životě prostor i pro sebe. Začít se o sebe opravdu starat. Začít nejen dobře jíst, hýbat se a odpočívat, ale také vytvářet zdravé vztahy s druhými a hlavně sami se sebou.

  • umět zpomalit, když už nemůžu
  • umět se pochválit, když se mi něco povede
  • umět se podpořit, když se mi nedaří
  • umět říct ne, když se mi něco nelíbí
  • umět odejít ze vztahů, které mě vyčerpávají
  • umět odejít z práce, která mě nenaplňuje
  • dát si čas, když ho potřebuji.

Prostě začít si tvořit život, kde vy hrajete hlavní roli a píšete si scénář tak, aby se vám ten váš život hrál sakra dobře!

Sama sobě prioritou je i hlavním mottem mého online kurzu pro ženy, který je sice o hubnutí a zdravých návycích, ale především je o sebepéči a sebelásce, která s tím, jak jíme a jak se o sebe staráme souvisí více než si dokážeme představit. Více o kurzu si můžete přečíst >>tady. 

Příspěvek pojišťoven na psychoterapie pro rok 2021

A ještě vás chci podpořit v tom, abyste chodili na terapie, pokud se jakkoli necítíte psychicky dobře nebo se snažíte z nějaké psychické nemoci dostat. Psychoterapeut či psycholog vám musí sednout lidsky, to je základ, proto se vyplácí hledat a zkoušet. A jestli jste pojištěncem ČPZP nebo VZP, tak posílám odkazy, kde tyto pojišťovny přispívají na psychoterapie a mají i seznam odborníků, kam se můžete obrátit:

  • ČPZP proplácí 500 Kč za jedno sezení, a to maximálně na 5 sezení. Odkaz na příspěvek najdete >>tady.
  • VZP proplácí až 5 000 Kč na maximálně 10 sezení. Odkaz na příspěvek najdete >>tady.
Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně