fbpx

Trénujme jemnost a něžnost k sobě. Překonávat se a makat už umíme.

Jemnost a něha. Asi si říkáte, jak tohle téma souvisí se zdravým životním stylem a hubnutím. Já mám právě zkušenosti, že velmi. Jako ženy umíme být velmi něžné a jemné k dětem, našim domácím mazlíčkům, partnerům, přátelům, květinám, ale samy k sobě nám to moc nejde. Na sebe jsme většinou přísné, tvrdé, kritické a hodně náročné. Jenže my stejně jako ostatní také potřebujeme láskyplnou péči a pokud jí máme dlouhodobý nedostatek, tak se to začne projevovat i na naší životosprávě, zdraví a hmotnosti. 

Čím tvrdší k sobě jsme, čím více u sebe tlačíme na výkon (abychom všechno stihly, uvařily, uklidnily, odpracovaly, odvezly, přivezly, do toho si ještě zacvičily, apod), tím více se musíme překonávat a nutit často do něčeho, co nám není přirozené. Naše tělo tímto životním způsobem s námi zažívá permanentní chronický stres, který se postupně začne projevovat i na naší psychice, zdraví a váze. A čím více na sebe tlačíme, tím více se naše tělo musí začít obalovat měkkoučkým a jemňoučkým tukem a také stále častěji vyžaduje právě měkkoučké a tučné dortíky a různé dobroty, aby ho ta naše tvrdost tolik nebolela. 

Když se svými klientkami nebo účastnicemi kurzu Ženské hubnutí trénujeme sebepéči v rámci celkového zdravého životního stylu, tak to rozhodně není o další povinnosti, dalšímu výkonu a seznamu „co bych měla/musím“. Ano učíme se jíst zdravě, vyváženě, pravidelně se hýbat i odpočívat, to všechno chce určitě jistou sebedisciplinou a organizovanost, ale není to rozhodně o tom, rychle něco zdravého uvařit a rychle to sníst, odcvičit si půlhodinku a rychle si pár minut zameditovat. Takhle určitě NE! Tohle totiž děláme běžně celý den, že pospícháme z bodu A do bodu B, z jedné činnosti na druhou, z jednoho setkání na další. Honíme se, abychom to všechno stihly. A výsledek? Jsme z toho unavené, podrážděné a pomalu, ale jistě z takového tempa můžeme i přibírat. Mlsání je totiž často jediný okamžik během den, kdy se zastavíme, kdy se rozmazlujeme a děláme si dobře. Navíc tělo ženy ve stresu má tendenci více ukládat tuky do zásob, aniž by musela více jíst. Proto je tak důležité o sebe pečovat, abychom byly více v klidu.

Něžný zdravý životní styl a hubnutí

Ať jste teď kdekoli, zkuste se více zaměřit na to, jak si můžete něhu a jemnost projevit v tom, co už pro sebe děláte. Nemusíte se učit nic nového, stačí jen změnit přístup v tom, co už děláte. Jíst můžeme více v klidu a nikam u toho nepospíchat. I cvičit se dá jemně a něžně, když se hýbete jen tak pro radost a ne abyste si rychle zacvičila a spálila kalorie. Do ranních rituálů můžete zařadit pár minut příjemného protažení, klidně ještě i v posteli než se rozuztečete do pracovní dne. A také si právě i vědomě a nežně můžete zahřešit nějakou dobrotou, ale pak si to už nevyčítat a nekritizovat se za to. Mám totiž zkušenosti, že tímto způsobem hubneme daleko snadněji a rychleji, než když se do něčeho nutíme, překonáváme se nebo se snažíme dodržovat nějaký režim bez ohledu na to, jak se cítíme. A právě při hubnutí je důležité umět se cítit dobře!

A co v jiných oblastech? 

S jemností a něžností můžeme pracovat ještě dál a hlouběji ve všech oblastech našeho života. Například v pracovní oblasti nebo péči o rodinu a domácnost. To jsou místa, kde na sebe často tlačíme nejvíc, snažíme se všechno zvládnout a stihnout, i když tělo často volá „zpomal a uklidni se“. Nebo ve vztazích s druhými, ty jsou nám také krásným zrcadlem, jak jsme na tom s tou naší něhou. Když jí totiž samy pro sebe nemáme, jak nás pak mohou druzí sami obejmout, pohladit, pochopit a chovat se k nám něžně? Chybí vám tohle ve vztahu od druhých? Nedostatek vnitřní jemnosti a něhy často přitahuje do života totiž pravý opak. Proto jestli máte ve svém nejbližším okolí opakované zkušenosti s tím, že je na vás někdo příliš tvrdý, kritický, manipuluje s vámi a nerespektuje vás, nebo dokonce násilný a bezohledný, tak je to určitě téma, které se vás právě možná týká. Ale zkuste to nejdřív sama u sebe! To je ze všeho nejdůležitější. Druzí jen reagují na to, co máme uvnitř.

Jak na něhu a jemnost v praxi?

Protože jsem žena praktická a nemám ráda jen plané teorie, tak to pojďme rovnou zkoušet i v praxi. Něhu a jemnost si můžete projevovat v obyčejných každodenních činnostech. Například, když se sprchujete, můžete své tělo namydlit trochu jemněji a pomaleji? Schválně si toho všímejte, jak se ve sprše mydlíte. Jestli stylem „rychle namydlit a spláchnout“ nebo si ten krátký okamžik se svým tělem a voňavým olejíčkem užíváte. A co se takhle obléknout do jemnějších a něžnějších barev, pokud u vás převládají spíše tmavé odstíny? Stejné tak i barva našich vlasů! Co příště zkusit trochu světlejší odstín, díky kterému budete působit více jemněji? A když zůstaneme u těch vlasů, i takové česání prozraní, jak jsme na to s tou naší něžností. Jestli máte dlouhé vlasy, které vyžadují pravidelně česání, jak se češete? Rvete si vlasy hřebenem nebo si je něžně pročesáváte? Napadá mě toho spoustu, co můžete dělat jinak a jemněji, co vás? Budu ráda, když mi napíšete, co něžného a jemného jste pro sebe udělala a jak vám to šlo.

Více o ženském hubnutí najdete >> tady.
Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně