Naplánujeme si jídelníček, pravidelné cvičení a další nové zdravé návyky. Co když se nám do toho ale pak vlastně vůbec nechce? Mnohdy za tím není naše lenost, ale obyčejná únava. V článku se dozvíte, proč únava brání hubnutí, z čeho vzniká, jaké na sebe všechno  bere podoby a proč je důležité umět odpočívat fyzicky, mentálně i psychicky.

Unavené hubnutí

Chodí ke mně spousta žen i mužů, kteří se rozhodli se sebou začít něco dělat. Mají skvělou motivaci, jsou odhodlaní, naplánujeme si společně nový režim a změny, které budou podnikat. Na další kontrolní konzultaci však přicházejí nešťastní, protože se jim změny nepodařilo uskutečnit, tak jak si předsevzali. Například zjistí, že hmotnost neklesla, nebo jen velmi málo, i přestože se snažili, jak nejvíce mohli. Jídelníček upravili, ale měli častější výpadky v pravidelnosti, nebo častěji hřešili a také neměli tolik energie na cvičení. Mají pocit, že jsou líní a neschopní, ale po chvilce povídání zjistíme, že jsou vlastně jen hodně unavení.

Proč to nejde

Hubnutí a změna životního stylu, dodržování zdravých návyků vyžaduje naší aktivitu. Musíme aktivně přemýšlet o tom, co jíme, jak jíme a kdy jíme. Také potřebujeme aktivně sportovat a hýbat se. Tohle všechno je však velmi těžké, pokud to jediné po čem toužíme je si odpočinout a nic neřešit. Když jsme unavení, tak máme přirozeně zvýšený pocit hladu a také daleko větší tendence doplňovat chybějící energii sladkostmi a tučnějšími jídly. S únavou klesá naše motivace, sebedisciplina a sebekontrola, což je přesně to, co pro hubnutí a zdravý životní styl také potřebujeme. Únava tak přispívá ke vzniku nadváhy a obezity. V případě mých klientů, kteří nehubnou, protože jsou unavení, doporučuji v první řadě zpomalit, odpočinout si a netlačit na sebe, když to teď nejde. V momentě, kdy se naše tělo zregeneruje a odpočine si, tak se nám přirozeně zase vrátí chuť a motivace se sebou něco dělat. Proto čím dříve si odpočineme, tím dříve zase můžeme pokračovat v našich plánech.  

Jak poznáme únavu?

Únava se neprojevuje pouze ospalostí a zvýšenou potřebou spánku, ale také různými psychosomatickými projevy. Můžeme pociťovat bolesti hlavy, kloubů a svalů, mít zažívací potíže nebo jiné příznaky podobné chřipce. Únava se také neprojevuje jen fyzickou slabostí, ale i psychickou. Zhoršuje se nám nálada, můžeme být podráždění, nesoustředění, snižuje se naše odolnost zvládat každodenní stresy, více se hádáme s okolím, jsme nesoustředění, do ničeho se nám nechce a sebemenší úkoly odkládáme, jak jen to jde. Čím více únavu ignorujeme nebo potlačujeme různými stimulanty v podobě kofeinových nápojů a sladkostí, tak o to více se symptomy únavy zhoršují, až z toho můžeme doopravdy onemocnět, aby si naše tělo konečně pořádně odpočinulo.

Proč jsme unavení?

Únava vzniká z různých důvodů a rozhodně se netýká pouze nekvalitního spánku. Často jde o kombinaci několika faktorů, když se sejde více stresových a zátěžových situací najednou. Můžeme být po nemoci, dlouhodobém stresu doma či v práci, emočně vypjatých situacích či fyzicky náročných výkonech. Nebo stačí i jakékoli intenzivnější změny jako je změna ročního období, změna klimatu a časového posunu z dovolené, změna práce, stěhování, apod. Únava je tak často prvním signálem našeho těla, že potřebujeme zpomalit. Bohužel máme však většinou přesně opačnou tendenci a to ještě více zrychlit a vybičovat se k ještě většímu výkonu. Proto pak únavu potlačujeme kofeinem, nikotinem či cukrem. To nám sice pomůže krátkodobě, ale z dlouhodobého hlediska je tento způsob „regenerace“ nevýhodný, protože přispívá ke vzniku závislostí a civilizačních onemocnění.

Co s únavou?

Odpočiňte si. Fyzicky, mentálně i psychicky. Na déletrvající únavu se nestačí párkrát pořádně vyspat. Spánek je určitě důležitý a zásadní pro zotavení organismu, ale většinou potřebujeme i mentálně a psychicky vypnout. Co to znamená? Pro každého něco jiného, ale jde o to chvíli nic neřešit. Jeďte někam na výlet, změňte prostředí, nebo si zalezte s knížkou do postele, koukejte se na své oblíbené filmy, jděte se projít, zatančit. Každému dělá dobře něco jiného. Je však důležité dělat to opakovaně, proto zařaďte tyto odpočívací rituály do svého každodenního režimu. Předejdete tak vážnějším nemocem, chronické únavě, syndromu vyhoření a řadě psychických a fyzických potížím. Naučit se pravidelně a správně odpočívat je stejně důležitá součást zdravého životního stylu, jako pestrá, vyvážená strava a pravidelný pohyb.

 

Článek byl publikován na Vím, co jím.