Snížená funkce štítné žlázy a hubnutí

Diagnostikovali Vám sníženou funkci štítné žlázy? Nesmiřujte se s nadbytečnými kily, které toto onemocnění doprovází! I při snížené funkci štítné žlázy je hubnutí rozhodně možné, jen stačí vědět jak na to.

Hypofunkce štítné žlázy a její vliv na hmotnost

Snížená funkce štítné žlázy neboli hypotyreóza vzniká při sníženém uvolňování hormonů štítné žlázy do krve. Tyto hormony regulují metabolismus a energetickou spotřebu buněk a proto tato porucha negativně ovlivňuje hmotnost. Zvýšení hmotnosti je však příznakem až při podstatném snížení funkce štítné žlázy. Při substituční léčbě hormony se váha opět pozvolna upraví, ale je nutné aktivně váhu snižovat úpravou životosprávy. Tělo reaguje na hubnutí pomaleji, protože metabolismus je zpomalený a hůře se odbourávají tuky. Kromě zvýšené hmotnosti je toto onemocnění doprovázeno dalšími příznaky – únavou, zimomřivostí, celkovým zpomalením metabolismu, padáním vlasů, zadržováním vody v těle, zácpou a depresemi. Často se ale žádné příznaky ani objevit nemusí, pak se jedná o subklinickou sníženou funkci štítné žlázy. Ať již s příznaky nebo bez nich, stravou a pohybem lze opět metabolismus uvést do normálního chodu a zbavit se tak přebytečných kil.

Jídelníček při hypofunkci štítné žlázy

Speciální dieta pro hypofunkci štítné žlázy bohužel neexistuje, ale existuje několik zásad, které by pacient měl důsledně dodržovat. Jedná se o zásady zdravé výživy a principy zrychlování metabolismu. Při hubnutí by tyto zásady měl dodržovat každý a u snížené funkce štítné žlázy o to důsledněji a trvaleji.

  • Nedostatek jódu je častou příčinou hypotyreózy, proto do jídelníčku zařaďte co nejvíce přirozených zdrojů jódu – mořské plody, ryby a řasy a jodizovanou sůl.
  • Omezte naopak některé druhy košťálové zeleniny (květák, brokolice, kapusta, kedlubna, ředkvičky a zelí), které obsahují strumigeny, látky bránící štítné žláze využití a hromadění jódu.
  • Dále do svého jídelníčku zařaďte ořechy, listovou zeleninu, semínka a kořenovou zeleninu.
  • Pro hubnutí při snížené funkci štítné žlázy je nutné omezit tuky, především ty živočišné. Vybírejte proto mléčné výrobky a sýry nízkotučné, libová masa, masné výrobky s vysokým obsahem masa a živočišné tuky nahrazujte rostlinnými oleji.
  • Používejte co nejvíce stimulujícího koření do pokrmů jako je zázvor, kurkuma a česnek.
  • Pravidelná strava je základem pro urychlování metabolismu. Nikdy nenechte tělo hladovět. Pokud organismus hladoví (jíte nepravidelně, držíte dietu, vynecháváte jídla, jíte méně, než váš organismus potřebuje), zpomalujete tak svůj metabolismus, který místo aby tuky spaloval, tak je ukládá. Proto vám snídaně, oběd, večeře a svačiny mezi jídly dodávají postupně během dne neustále glukózu do krve a tělo nehladoví.
  • Vybírejte potraviny s nízkým glykemickým indexem, které uvolňují glukózu postupně do krve a zabraní výkyvům hladu a návalům chutí na sladké.
  • Dalším neméně důležitým aspektem jídelníčku je pitný režim. Pijte vodu s citrónem nejlépe po ránu a během dne, zelené a bílé čaje, které také urychlují spalování tuků. Zcela omezte slazené nápoje a limonády, které Váš organismus příliš zatěžují a zpomalují.

Pravidelná a vyvážená strava však při hubnutí nestačí, stejným dílem je nutné zapojit i vaše svaly. Svaly zrychlují metabolismus a pomáhají lépe tuky spalovat. Proto je důležité zařadit nejen aerobní aktivity, ale také posilovací cviky, které budují svalovou hmotu.

Existují i jógové pozice, které doporučuji klientům při hypotyreóze a které stimulují činnost štítné žlázy, neváhejte se tedy zeptat svého jógového instruktora, nebo mne kontaktujte.

A jestli Vás zajímá co konkrétně jíst k snídani, obědu, večeře i svačině, tak si můžete koupit nyní v akci můj >> online program hubnutí pro ženy <<, kde ode mne dostanete speciální jídelníček na hubnutí, všechny recepty jsou i v bezlepkové a bezlaktózové verzi a součástí kurzu je mnohem více – videa, cvičení se mnou na doma, pracovní sešit, ekuchařka pro zdravé mlsání a další. A hlavně nikam nemusíte chodit, všechno se dozvíte z pohodlí domova 🙂

 

 

 

 

 

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně