fbpx

5 skrytých návyků, po kterých tloustneme

To, že se nemáme přejídat kalorickými, tučnými a přeslazenými jídly a nemáme sedět celý den u počítače, asi už víte, že pro naše zdraví ani postavu není to nejlepší. Ale jsou i některé návyky, které často ani netušíme, že by měly negativní vliv na naší hmotnost a často jsou právě skrytou příčinou proč tloustneme nebo nehubneme.

1) Jíme, když nemáme hlad

Tento návyk je takové skryté a pozvolné přejídání. Když procházím s klienty jejich jídelníčky, tak často narážíme na tento problém, že vlastně často jedí i bez pocitu hladu. Důvody mohou být různé, někdo má například v práci vymezenou dobu na obědovou pauzu, maminky na mateřské zase nevědomky dojídají pokrmy po svých dětech, protože to přeci nevyhodí, někdo jí zase z důvodů emočních, protože je ve stresu nebo zahání jídlem nudu. Také je tento návyk bohužel často podporovaný i výživovými doporučeními, že máme jíst pravidelně každé tři hodiny. Já s tímto doporučením nemohu souhlasit, pokud co tři hodiny nemáte hlad! Pokud ano, tak je vše v pořádku a tělo přijatou energii zpracuje a neuloží do tukových zásob. Ale pokud ještě vaše tělo neztrávilo to předchozí, tak ho vlastně přejídáme a vše co tělo nezpracuje uloží do zásob, které se pokud to děláme opakovaně mohou postupně zvětšovat a projevovat na váze. Proto jestli do sebe soukáte v dobré víře každé tři hodiny jídlo, přestože nemáte hlad, tak tím akorát můžete přibírat a ne hubnout. Každé tělo tráví jinak a každé jídlo také potřebuje jinou dobu trávení. Raději se řiďte svým pocitem hladu, než časem na hodinách. Stejné je to s doporučením, že máme jíst ihned po probuzení. Pokud máte pomalejší ranní start, tak se nenuťte snídat, když ještě nemáte hlad a chvíli počkejte než se trávení probudí.

2) Nejíme, když máme hlad

Tohle je jedna z častých skrytých příčin tloustnutí a nehubnutí, protože nám tento návyk zpomaluje metabolismus. Kdykoli má vaše tělo hlad a vy mu nedáte najíst, tak to vyhodnotí jako nouzový stav, zpomalí metabolismus a začne ukládat vše co do něj později dáte do tukových zásob. Je to pud sebezáchovy, abychom dokázali přežít i bez jídla. Pro tělo je však hladovění stresující a podporuje tloustnutí. Většina mých klientů začne hubnout právě až v momentě, kdy začnou jíst tehdy, kdy mají hlad. Takže se vykašlete na starý známy mýtus, že nemáme jíst už večer po páté hodině. Pokud nechodíte spát už v 8 večer, tak nejspíš budete mít hlad a normálně se navečeřte. Stejně tak nevynechávejte jídla v domnění, že rychleji zhubnete. Aby vám fungoval správně metabolismus a mohl tuky spalovat, potřebuje pravidelný přísun jídla. Takže na první i tento druhý návyk platí stejné doporučení: Jezte jen, když máte hlad.

3) Pijeme pravidelně alkohol

Tento návyk odbourávám s klienty hned jako první, když za mnou přichází, že chtějí hubnout nebo se jim redukce hmotnosti nedaří. Alkohol jsou nejen skryté kalorie navíc, ale hlavně po konzumaci alkoholu má naše tělo práci s odbouráváním alkoholu a už nemá kapacitu zároveň odbourávat i tuky. A co ještě, alkohol nám taky odbourává místo tuků i naší sebekontrolu a sebekázeň, takže daleko více po alkoholu jíme a vybíráme i kaloričtější, tučnější stravu. Alkohol si prostě s tukem rozumí. Naše váha a zdraví už moc ne a proto doporučuji alkohol opravdu velmi střídmě jen tak na chuť nebo pokud hubnete a myslíte to opravdu vážně, tak si dejte suché týdny až měsíce a uvidíte velmi rychle ten rozdíl i na váze.

4) Málo nebo nekvalitně spíme

Kvalitní a dostatečný spánek je pro hubnutí a udržení si optimální hmotnosti stejně tak důležitý jako je pravidelný pohyb a vyvážený jídelníček. Spánek totiž ovlivňuje regulaci hormonů, které mají na starosti pocity hladu a sytosti. Když málo nebo špatně spíme tak se nám zvyšuje hladina hormonu grelinu, který zvyšuje pocity hladu a my pak během dne máme větší potřebu jíst a rozhodně ne lehká jídla, ale naopak při únavě máme potřebu dopovat se cukry a kaloricky vydatnějšími pokrmy, aby mám doplnily chybějící energii.

5)  Tekuté kalorie

A poslední návyk, kterým často tloustneme je nevhodný pitný režim. Když mi klienti zapisují své jídelníčky, tak je žádám, aby zapisovali i pitný režim. A zvláště u těch, kteří mají pocit, že jídlo mají v pořádku a přesto nehubnou. Mnohdy se pak nestačíme divit, kolik kalorií navíc přijmou během dne jen z nápojů. Stačí si dát skleničku džusu ke snídani, k obědu zase nějakou limonádu, večer pivo nebo víno, někdy ještě během jídla doplní tekutiny lahví ochucené minerálky a rázem a rázem máme okolo 2000-2500 kJ jen z nápojů, což už je taková pěkná porce oběda nebo tabulka čokolády. Takže někdy stačí jen odbourat tyhle slazené nápoje a máme hned kalorický deficit, který nám krásně na hubnutí stačí. Dávejte si proto pozor nejen abyste se najedli, když máte hlad, dostatečně spali, ale také pili pokud možno nekalorické a nealkoholické nápoje. Dostatek neslazených tekutin v podobě vody a čajů naopak tuky pomáhá odbourávat.

 

Stáhněte si můj ebook 10 pravidel chronické dietářky, kde se dozvíte 10 největších mýtů o hubnutí, které nám nejčastěji v dosažení optimální váhy brání.

 

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně