Je vážení vaším každodenním rituálem? Co číslo na váze dělá s vaší náladou? V článku se dozvíte o závislosti na vážení, že ne vždy je to podpora hubnutí a zdravého životního stylu, ale naopak cesta rovnou do začarované kruhu nízkého sebevědomí, špatné nálady až poruch příjmu potravy.

Co s námi dělá vážení

Vážení je jeden z nejčastějších ranních rituálů většiny žen. Ani mužům se však tento návyk nevyhýbá. Někdo se váží jednou za čas, ale někdo i několikrát za den. Někdo má už za léta praxe vychytané triky, jak vážit co nejméně. Stačí se na váze trochu naklonit, dát váhu na to „správné“ místo, vážit se pouze na lačno a bez oblečení, nebo hned po sauně, apod. Někomu stačí se jen zvážit, ale někomu se od naměřené váhy odvíjí nálada a někdy i celý den. Když se váha blíží naší ideální váze, tak jásáme, máme ze sebe radost, zvýší se nám okamžitě sebevědomí a možná si i během dne dopřejeme něco dobrého, protože si to přeci zasloužíme! Při redukci klesání váhy zvyšuje motivaci a chuť v hubnutí pokračovat. Pokud je váha stejná jako včera, trochu nás to možná zneklidní, protože tam mělo být přeci alespoň o kilo méně, ale stejná váha taky dobrá. Při hubnutí je zastavení váhy často krizovým momentem, kdy máme chuť s hubnutím skončit, protože máme pocit, že to nefunguje! A co když teprve váha ukazuje více než včera? Zpanikaříme, zhorší se nám okamžitě nálada, máme pocit nesnesitelné tloušťky a nechuti do života. Při hubnutí to okamžitě sníží naší motivaci a často je to důvodem ukončení celé naší dosavadní snahy. U někoho zase zvýšení váhy způsobí pocit, že se musí ihned začít omezovat v jídle a musí začít hubnout! Poznáváte se?

Proč se (ne)vážit

Zvážit se jednou za čas je v pořádku a měli bychom znát svoji přibližnou váhu. Odvíjet od čísla na váze svoji náladu a sebevědomí je však poměrně nevýhodné. Číslo na váze je totiž závislé na mnoha faktorech a ne vždy ukazuje celou realitu. Stačí se jen zvážit na nerovnoměrném povrchu, po jídle, před menstruací, po cvičení a pokaždé vážíte jinak. Samotná váha je jen číslo, které nám neukazuje podíl vody, svalů a tuků v těle a neustále se měnící hormonální stav organismu. Je naprosto přirozené, že se váha mění +- 2 kg v rámci dne a celého měsíce. Hmotnost těla nereaguje jen na to, co jíme a jak moc cvičíme, ale reaguje i na to, zda jsme ve stresu, pořádně vyspaní, na roční době a mnoha dalších faktorech. Při hubnutí doporučuji vážit se maximálně jednou za 14 dní a to vždy ve stejnou denní dobu a na stejném místě, nebo se jen vážit na kontrolách u nutričního specialisty, který vás zváží na speciální bioimpedanční váze, která ukáže více než jen hmotnost. S klientkami pak díky této váze zjišťujeme jestli hubnou převážně z tuků, nebo naopak ze svalů, nebo jestli jsou třeba zavodněné apod. Z hlediska psychiky je ale nejlepší  se raději nevážit vůbec a používat třeba klasický krejčovský metr nebo oblečení, které více vypovídají o naší reálné velikosti.

Optimální váha vs vysněná váha

Dvě ženy o stejné váze nebudou nikdy vypadat úplně stejně. Každá máme svoji optimální váhu a svoji vysněnou ideální váhu a ne vždy jsou tyto dvě čísla stejná. Optimální váha je ta, kdy se cítíme zdravě, plné energie, přitažlivě a zároveň můžeme jíst, co chceme, aniž bychom se výrazně omezovaly v jídle. Optimální váha respektuje naši přirozenou konstituci a hlavně podporuje naše fyzické a psychické zdraví. To znamená, pokud se od této váhy výrazněji odchýlíme a to nahoru i dolů, tak to sebou nese zdravotní rizika a proto je samozřejmě vhodné se celoživotně pohybovat v té optimální zóně, která má menší výkyvy a ty jsou v pořádku.

Vysněná ideální váha na druhé straně je často váha z dob našeho mládí či dokonce dospívání nebo úplně nereálná. A spousta dospělých žen za mnou chodí, protože se trápí, že se nemohou dostat na tuhle svoji vysněnou váhu i přestože se snaží jíst zdravě a cvičit. Je přirozené, že s věkem se mění naše tělo a proporce a trvat za každou cenu na jednom konkrétním čísle může být pořádnou ztrátou času, energie, zdraví i radosti ze života.  Pro někoho totiž udržení si této ideální váhy znamená celoživotně se nervovat, výrazně omezovat v jídle a intenzivně cvičit. To je pak na zvážení, jestli dosáhnutí či udržení této ideální váhy za to všechno stojí a zda to hlavně prospívá našemu zdraví, které máme jen jedno. Hodně ženám se také stává, že mají pocit, že dokud nedosáhnou této své ideální váhy, tak nemohou být šťastné, krásné a sebevědomé. Že dokud nezhubnou na to své číslo, tak si třeba nemůžou najít muže, před někým se svléct, jít na plovárnu, s chutí se najíst.  Prostě se kvůli číslu na váze omezují a trápí a blokují si své štěstí, které by mohly mít i s jinou možná o trochu vyšší váhou. U někoho se tato ideální může při hubnutí neustále posouvat směrem dolů a v ten moment chceme vážit co nejméně, bez ohledu na naše zdraví, protože takhle váha je už dávno pod hranicí naší optimální váhy.

O váze to přeci není 

Mám zkušenosti, že tohle všechno často není vůbec o té naší váze. Někdy totiž máme pocit, že se život neodvíjí podle našich představ, že něco nemáme pod kontrolou, že se nám v něčem nedaří a to jediné co můžeme kontrolovat a měnit je naše váha. A proto se na ní často tolik upínáme. A já se vsadím, že ty krásné chvíle, kdy jsme spokojené, šťastné a naplněné nemají s naší váhou nic společného. Právě v tyto okamžiky svou váhu totiž většinou neřešíme. Samozřejmě je důležité, abychom se samy sobě líbily a cítily se ve svém těle dobře a spokojeně, ale právě tohle s váhou nemusí vůbec souviset. Nevažme naší spokojenost, krásu, sebevědomí a štěstí na kila, protože se stejně zvážit nedají 🙂