fbpx

Zastavte se na chvíli aneb jak ze stresu tloustneme

Zastavit se, vystoupit z každodenního kolotoče povinností a úkolů a udělat si chvíli jen pro sebe je základem ženské psychohygieny, krásy, zdraví i štíhlé postavy. Neschopnost se zastavit není žádná legrace, má dokonce i odborný název a říká se tomu chronický stres. A mnoho žen z tohoto typu stresu přibírá, aniž by se nějak zásadně přejídaly či měnily svůj dosavadní režim. Jak poznáte, že se Vás chronický stres týká a co s ním se dozvíte na následujících řádkách. 

Chronický stres

Chronický stres je na pozadí mnoha potíží, se kterými za mnou klientky chodí, ať už je to nadváha, emoční jedení, různé závislosti, trávicí potíže, úzkosti, deprese, neschopnost uvolnit se, nesoustředěnost, nespavost, různé chronické potíže a bolesti, partnerské a sexuální komplikace a mohla bych ve výčtu pokračovat.  Jestli jsme ve stresu poznáme jednoduše – stres se nejvíce odráží v těchto třech oblastech – jídlo, spánek a sex.

Když jsme ve stresu, tak na  jídlo nemáme buď vůbec čas a jíme nepravidelně nebo se naopak přejídáme sladkým a tučným, protože tohle nám naše nervy uklidní alespoň na chvíli. A také ve stresu častěji pijeme alkohol, více kouříme a ještě více pracujeme a pomáháme si všelijakými nezdravými způsoby, jak se na chvíli uvolnit a vypnout.

Když jsme ve stresu, tak také často nemůžeme spát. Před spaním se nám honí myšlenky, které neumíme vypnout, nebo se probouzíme příliš brzy a už pak nemůžeme usnout. Ráno se cítíme nevyspalé a odpoledne nám prudce klesá energie a výkonnost.

A co se týče sexu, tak na milování nemáme ani pomyšlení, jsme stažené a v napětí, nejde nám se snadno uvolnit. Více se s partnerem hádáme a řešíme i sebemenší problémy, což také brání intimnímu sblížení.

Stres a tloustnutí

Mnoho žen ze stresu přibírá a tloustne, aniž by se nějak zásadně přejídaly nebo měnily dosavadní stravovací režim. Naopak dokonce jedí i velmi málo. Mám hodně klientek, které jedí jen třeba dvakrát denně a přesto nehubnou, naopak váha jim neustále pomalu stoupá. U některých žen takto metabolismus funguje a je to přirozené, protože když něčeho máme málo (energie, živin, ale i lásky, podpory, odpočinku, apod), tak si tělo začne ukládat tukové zásoby pro případ ještě větší nouze. Tuk nás tak chrání před stresem samotným. 

Je proto důležité se naučit na chvíli zastavit, umět se uvolnit, v klidu a pravidelně se najíst. K tomu je však potřeba naučit se říkat NE některým lidem, věcem, úkolů a situacím, které nás vyčerpávají, zraňují, otravují, nebaví nebo prostě na ně nemáme kapacitu. Hlavně se nesnažit stihnout všechno a uspokojit všechny, protože to je přímá cesta do chronického stresu.

Je klíčové o sebe takto pečovat a ne jen pracovat a plnit všechny ty plány, sliby, prosby a úkoly. Žena se totiž zdrojuje klidem a nikoli výkonem. Nelze ani spoléhat na myšlenku typu, až dodělám to a to, tak pak si odpočinu. Odškrtávat splněné cíle je určitě uspokojivé, ale ten seznam nikdy nekončí! Proto je důležité ho občas odložit a nechat všechno tak, jak je (i nedokončené!). Žena potřebuje prostor a čas, kde může na chvíli vypnout hlavu, spojit se sama se sebou, svým tělem a svými emocemi. Mně osobně pomáhají procházky v přírodě, vyplakat se, masáže a popovídat si s někým blízkým. Co pomáhá Vám?

Každá máme své způsoby jak se uvolnit a co jedné pomáhá druhé nemusí vůbec vyhovovat. Někdo potřebuje jít do samoty a ticha, někdo do společnosti, někdo do lesa a někdo nakupovat do obchodního centra. Je proto důležité vědět, co právě Vám dělá dobře a jak načerpáváte zpátky svůj klid a sílu.

Jestli se Vás tohle téma týká, tak nejspíš budete mít sklony k typu stresařka, o kterém více mluvím v mém >>kurzu pro ženy<<. Dozvíte se v něm, jak z chronického stresu ven, co pomáhá a jestli máte pár kilo navíc, tak se také dozvíte, jak kolik a čeho jíst. Také jak cvičit, když nemáte čas a hlavně jak se z toho všeho nezbláznit 🙂

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně