Nemusíte držet půst, popíjet jen zeleninové šťávy nebo jíst několik dní v kuse jednu a tu samou potravinu, kterou pak dlouho nemůžete ani cítit. Pokud patříte mezi fanoušky jarní detoxikace, tak letos vyzkoušejte jarní očistu s chutí a hlavně rozumem. Jen tak svému tělu prospějete.

Se začátkem jara je v posledních letech módní jarní očista. Detoxikačních metod je celá řada, od různých hladovek, zeleninových šťáv, zázračných zábalů a pilulek, až po střevní klystýry. Pro někoho mohou být však tyto radikální změny nevhodné a příliš zatěžující pro organismus. Každý by měl proto respektovat hlavně svůj rozum, své tělesné nastavení a zdravotní stav a nepropadat trendu jarního detoxu na úkor svého zdraví.

Jarní očista by měla být především o změně! Změna ročního období ze zimy do jara by měla být přirozeně doprovázena změnou jídelníčku na lehčí, čerstvější a méně tučnější stravu. Zvláště pokud máte nějaké to kilo ze zimy navíc, cítíte se unavení, zpomalení nebo trpíte-li zažívacími potížemi, častým nachlazením nebo emocionálními výkyvy. Změňte svůj jídelníček přirozeně podle následujících doporučení na jarní očistu, který pomůže po zimě obnovit rovnováhu a je vhodný i pro nastartování hubnutí.

Svěží jídelníček

Jarní jídelníček by měl být plný vitamínů, antioxidantů, vlákniny, kvalitních bílkovin a zdravých tuků. Základem každého jídla by proto měla být zelenina, ovoce, obiloviny, luštěniny a kvalitní oleje. Ke každému hlavnímu jídlu si tak dopřejte čerstvou zeleninu a podávejte nejlépe s rýží, celozrnným či žitným pečivem, brambory, nebo bulgurem a k tomu nějakou tu kvalitní bílkovinu v podobě vajec, tofu, luštěnin či ryby. Z luštěnin a zeleniny si můžete také uvařit skvělé jarní polévky a pomazánky. Dopřejte si kvalitní rostlinné oleje, avokádo, ořechy a semena a omezte zdroje živočišných tuků jako jsou tučná masa, uzeniny a tučné mléčné výrobky. Z masa a mléčných produktů si můžete dopřát čerstvé ryby, kefíry, čerstvé sýry a jogurty s živou kulturou. Zcela se vyhněte smaženým, těžkým, příliš slaným a sladkým pokrmům. Jídlo ochucujte kořením podporující očistu a obsahující přirozené antioxidanty – zázvor, česnek, kurkuma, koriandr, římský kmín, černý pepř a skořice a do jídla přidejte jarní bylinky jako jsou kopřivy, petrželka, pažitka, medvědí česnek a pampelišky.

Pitný režim

Základem každé detoxikace je dostatečný pitný režim. Voda pomáhá odplavovat škodlivé látky z těla ven, proto pijte minimálně 2 litry denně neslazených a nekofeinových tekutin.  Pijte vodu ochucenou citrónovou šťávou a čerstvou mátou, zelené čaje plné antioxidantů a bylinné čaje z kopřivy nebo fenyklu. Zkuste se úplně na chvíli obejít bez alkoholu a omezte kofeinové nápoje.

Odpočinek a mírné cvičení

Během očistné doby více odpočívejte a relaxujte. Místo náročného cvičení v posilovně si raději dopřejte lehčí pohyb na čerstvém vzduchu, jděte se projít, zaběhat, projet na kolo ven a pak si zacvičte také jógu na uvolnění. Na chvíli se zastavte z celoročního shonu a udělejte si na změnu čas. Ženám doporučuji zajít si na masáž, ideální je ajurvédská, zajít si na kosmetiku, ke kadeřníkovi, provětrat šatník, prostě udělat něco příjemného jen pro sebe. Během jarní očisty je také dobré udělat si doma jarní úklid a přivítat tak jaro  všemi možnými způsoby.

Očistná meditace

Odlehčete se na jaře i mentálně a emočně. Udělejte si úklid nejen doma, ale i v myšlenkách, emocích a vztazích. Nechte ze svého života odejít vše, co už nepotřebujete, co vám škodí, co vás zraňuje a stresuje. Ať jde o věci, lidi, vztahy, myšlenky, emoce, různé situace. Nechte prostě odejít vše, co už vám neslouží. Pokud to nemůžete udělat fyzicky, tak stačí krátká očistná meditace, kdy se na chvíli zastavíte, zavřete si oči, budete krátce zhluboka dýchat do břicha a pak si jen přestavte jak tohle všechno, co už ve svém životě nechcete z vás s každým výdechem odchází. Můžete to nechat odejít samo, můžete to, co už nechcete v mysli hodit do ohně a nechat spálit, vyhodit do imaginární popelnice, prostě očistěte svůj život od všeho starého, aby mohlo přijít to nové.

Přeji vám krásné jaro!

Inspirace na moje oblíbené jarní recepty:

Jarní salát s pečenou pitou a cizrnou

Makrelová pomazánka

Jarní bramborový salát

Jarní salát s vejcem

Pečené Brambory s karotkovým tvarohem

 

Pokud se chystáte na jarní hubnutí, mohl by Vás také zajímat můj online kurz Typologie hubnutí, kde se dozvíte, jak si podle svého typu nastavit jídelníček, pohyb i psychiku 🙂 Pro více info klikněte na obrázek.