fbpx

Kdy jste naposledy měla čas jen pro sebe? Chronická únava a tloustnutí.

Jen tak si něco hezkého na sebe koupit, jít na procházku do lesa, zacvičit si, zajít na masáž, zalézt si do postele s knihou, lehnout si na gauč a nic nedělat. Prostě na chvíli se o nikoho a nic nestarat. Jestli jsou Vám tato slova povědomá a pravidelně si čas jen pro sebe dopřáváte, tak Vám gratuluji a tento článek vůbec číst nemusíte. Jestli jste se ale na chvíli musela zamyslet,  kdy jste něco podobného vlastně zažila nebo dokonce nechápavě kroutíte hlavou, o čem to tady mluvím a říkáte si, že to přeci nejde mít čas jen pro sebe, když máte tolik povinností v práci, doma a všichni Vás tolik potřebují, tak prosím čtěte dál 🙂

Asi třetina klientek, které za mnou chodí s různými potížemi,  jsou ženy, které mají syndrom pečovatelky. Byly vychované v rodinném systému, kde se žena stará o všechno. Chodí do práce, pečuje o děti a domácnost, nakupuje, vaří, uklízí … prostě je neustále všem k dispozici. Nonstop! Znáte to také?

Pak také nejspíš zažíváte chronickou únavu, která se však nemusí projevovat jen únavou! Mnohem častěji se skrývá za všelijakými bolestmi a potížemi od hlavy počínaje přes záda až po nohy konče. Také Vás mohou trápit kila navíc, protože to je další častý následek chronické únavy. Nemáte čas ani energii se pravidelně hýbat, celý den něco uždibujete, zdravé jídlo by Vám rodina nejedla, tak se jim raději přizpůsobíte a ráda jim vyvařujete, pečete, ale pak to také ráda jíte. Také bude u Vás doma nejspíš stále co jíst, protože ráda děláte zásoby a je pro Vás těžké pak udržet chutě na uzdě. Možná si občas (a velmi nerada) nasadíte nějakou dietu, ale protože je Vám to nepříjemné, když nemůžete jíst to, co máte tak ráda, tak to dlouho nevydržíte. Po psychické i fyzické stránce se často cítíte vyčerpaná, ale nemůžete si odpočinout, protože je stále co na práci.  Jídlo je tak často to jediné, co Vám dodá trochu energie a potěšení.

Jestli se v popisu poznáváte, tak nejspíš budete mít sklony pečovat o všechny ostatní, jen ne o sebe! Jste skvělá máma, hospodyně, kolegyně, kamarádka, dcera, vnučka (mohla bych pokračovat), ale jako žena se odbýváte. Ženy pečovatelky mě navštěvují s přáním zhubnout, až když mají nějaké vážnější zdravotní potíže, trápí je nadváha nebo si jich manžel nevšímá jako ženy a vidí v nich jen matku a hospodyni. Chtějí se zase cítit zdravě, krásně a žensky.

Jak na to? Udělejte si čas jen pro sebe! Nemusíte hned odjíždět na měsíční dovolenou (i když tohle by bylo úplně nejlepší :)), ale stačí si každý den vyhradit pro sebe pár minut. Každý den a postupně čas pro sebe navyšovat. Pečovatelky se potřebují naučit pečovat i o sebe.

Tento čas však neslouží k dodělání restů a toho co byste měla dělat, ale toho, co se Vám chce dělat. Lehnout si, číst si, protáhnout se, koukat z okna, zpívat, malovat, nebo jen tak v tichu sedět a NIC NEDĚLAT! Všechno je možné během této chvíle jen pro Vás. Pokud zprvu nevíte, tak je to také v pořádku a dejte si čas zjistit, co by se Vám tak chtělo. Dovolte si to. Zasloužíte si to. Uvidíte, že i těch pár minut Vám dobije baterky, vykouzlí úsměv na tváří a zvýší chuť do života.

Jestli Vás toto téma zajímá a chcete se dozvědět, co všechno radím ženám typu pečovatelky, tak se podívejte na můj >>kurz pro ženy<<.

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně