fbpx

Jíte zdravě, cvičíte a stále řešíte kila navíc? Jak nám strach brání hubnutí.

Třetina mých klientek se potýká s kily navíc, i když jí zdravě, všechno si počítají, mají perfektní jídelníčky, hodně cvičí a přesto stále nehubnou a nemůžou se dostat na svou vysněnou váhu. Jsou z toho pochopitelně nešťastné, frustrované, protože se tolik snaží a výsledek nikde. Obviňují sebe, že by se měly ještě víc snažit, ještě víc cvičit, ještě víc se omezovat v jídle. Nebo obviňují své tělo, že je neposlouchá a že si dělá, co chce. Chyba však není v nich, ani v jejich těle, ale v perfekcionistickém přístupu, který brání přirozenému hubnutí.

Jak strach brání hubnutí?

Představte si, že máte malé dítě. A od rána do večera ho kritizujete. Ať udělá co udělá, je to pro vás špatně. A tak mu nadáváte, že je úplně neschopné, líné, pomalé, možná Vám občas ujede, že je hloupé, tlusté, ošklivé … Také mu vymýšlíte neustále nějaký program, aby mělo pořád co dělat. Hlavně aby se nenudilo, protože pak by přece zlobilo! Neustále dohlížíte na to, aby správně jedlo a hýbalo se. Nesmí hlavně žádné sladkosti a špatné tuky, aby nebylo tlusté a nezdravé! A když nedejbože začne plakat, že už takhle dál nemůže, tak ho okřiknete, proč pláče, že přeci nemá důvod a ještě více přitvrdíte.

Jak se asi tohle malé dítě cítí? Představuji si, že je v neustálém napětí a strachu, aby zase neudělalo chybu, že se cítí nemilované, že je smutné a v naprosté beznaději, protože se tolik snaží a stále to není dost.

A teď si představte, že to malé dítě je Vaše tělo.

Vaše tělo má také jen Vás. Také se snaží Vám sloužit jak nejlépe umí. Také se narodilo do určitého tvaru, velikosti a touží po tom, abyste ho měla ráda. A když ho neustále od rána do večera bombardujete kritikou a nadávkami, neustále ho hlídáte a kontrolujete, tak se cítí sevřené strachy. Strach udělat chybu, strach selhat je na pozadí mnoha potíží, se kterými za mnou klientky chodí. Je dokonce i na pozadí potíží s váhou, protože u někoho se tento strach může projevit tím, že tělo ztrácí na váze a u někoho se může tento strach projevit i nadváhou, protože se tělo brání tukem. Zažívá totiž neustálý stres a při stresu se produkuje stresový hormon kortizol a ten podporuje ukládání tuků, i když žena jí málo a hodně cvičí!

Jestli Vás tohle téma oslovuje, tak nejspíš budete mít sklony k typu perfekcionistka, který je třetím typem, o kterém mluvím v mém >>online programu pro ženy<<. Tento typ žen potřebuje úplně jinou úpravu jídelníčku a režimu, než například žena, která jí nepravidelně nebo hodně a málo se hýbe.

Potřebuje více pestrosti a flexibility. Trénovat zařazovat do jídelníčku i „nepovolené“ potraviny a naučit se relaxovat a přijímat věci tak, jak jsou (i nedokonalé!). A také je zapotřebí zapracovat na vztahu sama k sobě a naučit se pečovat o sebe i s láskou a něhou, nejen mít přesně nalajnovaný režim a dokonalý plán.

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně