fbpx

Jíte zdravě, cvičíte a stále řešíte kila navíc?

Třetina mých klientek se potýká s kily navíc, i když jí zdravě, všechno si počítají, mají perfektní jídelníčky, hodně cvičí a přesto stále nehubnou a nemůžou se dostat na svou vysněnou váhu. Jsou z toho pochopitelně nešťastné, frustrované, protože se tolik snaží a výsledek nikde. Obviňují sebe, že by se měly ještě víc snažit, ještě víc cvičit, ještě víc se omezovat v jídle. Nebo obviňují své tělo, že je neposlouchá a že si dělá, co chce. Chyba však není v nich, ani v jejich těle, ale v perfekcionistickém přístupu, který brání přirozenému hubnutí.

Jak perfekcionismus brání hubnutí?

Představte si, že máte malé dítě. A od rána do večera ho kritizujete. Ať udělá co udělá, je to pro vás špatně. A tak mu nadáváte, že je úplně neschopné, líné, pomalé, možná Vám občas ujede, že je hloupé, tlusté, ošklivé … Také mu vymýšlíte neustále nějaký program, aby mělo pořád co dělat. Hlavně aby se nenudilo, protože pak by přece zlobilo! Neustále dohlížíte na to, aby správně jedlo a hýbalo se. Nesmí hlavně žádné sladkosti a špatné tuky, aby nebylo tlusté a nezdravé! A když nedejbože začne plakat, že už takhle dál nemůže, tak ho okřiknete, proč pláče, že přeci nemá důvod a ještě více přitvrdíte.

Jak se asi tohle malé dítě cítí? Představuji si, že je v neustálém napětí a strachu, aby zase neudělalo chybu, že se cítí nemilované, že je smutné a v naprosté beznaději, protože se tolik snaží a stále to není dost.

A teď si představte, že to malé dítě je Vaše tělo.

Vaše tělo má stejně jako „Vaše dítě“ také jen Vás. Také se Vám snaží sloužit jak nejlépe umí a dělat všechno možné, abyste ho ocenili. Také se narodilo do určitého tvaru, velikosti a touží po tom, abyste ho měla ráda. A když ho neustále od rána do večera bombardujete kritikou a nadávkami, neustále ho hlídáte a kontrolujete, tak se cítí sevřené strachy. Má strach udělat chybu, strach selhat, zklamat Vás.

Tento strach je na pozadí mnoha potíží, se kterými za mnou klientky chodí. Je dokonce i na pozadí potíží s váhou, protože u někoho se tento strach může projevit tím, že tělo ztrácí na váze a u někoho se může tento strach projevit i nadváhou, protože se tělo brání tukem. Zažívá totiž neustálý stres a při stresu se produkuje stresový hormon kortizol a ten podporuje ukládání tuků, i když žena jí málo a hodně cvičí! Tohle je důležité vědět, protože mnoho žen ve snaze být co nejštíhlejší stále více a více přitvrzuje v omezování se a snižování porcí jídla. Tento způsob však pro někoho může znamenat i neustále přibírání!

Jestli Vás tohle téma perfekcionismu v oblasti hubnutí oslovuje, tak nejspíš budete mít sklony k ženskému typu perfekcionistka, který je třetím typem, o kterém mluvím v mém >>kurzu pro ženy<<. Tento typ žen potřebuje úplně jinou úpravu jídelníčku a režimu, než například žena, která jí nepravidelně nebo hodně a málo se hýbe.

Potřebuje:

  • více pestrosti a flexibility
  • trénovat zařazování do jídelníčku i „nepovolené a zakázané“ potraviny
  • naučit se relaxovat
  • přijímat věci tak, jak jsou (i nedokonalé!)

A také je zapotřebí zapracovat na vztahu sama k sobě a naučit se pečovat o sebe i s láskou a něhou, nejen mít přesně nalajnovaný režim a dokonalý plán.

Mgr. Zuzana Douchova
Psycholožka, koučka a nutriční poradkyně