Proč jíme, když se cítíme špatně? Ve stresu, špatné náladě či jiné emočně náročné situaci máme přirozenou potřebu sahat po potravinách plných cukru a tuku, protože tato kombinace nám pomáhá uklidnit rozbouřenou psychiku, navozuje dočasnou úlevu a lepší náladu. Je však i spoustu jiných způsobu, jak se uklidnit bez kalorií a výčitek.

heart-3111760_1920

Proč jíme, když se cítíme špatně?

Přejídání a chutě na sladké či jiné dobroty nemusí souviset pouze s fyziologickými potřebami těla, ale s těmi psychickými – našimi emocemi. Stačí pak špatná nálada, únava, úzkost, smutek, vztek či nuda a už saháme po jídle. Za prvé, je to přirozené a nevyčítejte si to. Jídlo je rychlý a snadno dostupný prostředek, jak snížit stres a uklidnit se v náročné situaci. Za druhé, existují i jiné způsoby, jak se cítit lépe i bez jídla. Pokud je návyk emočního jedení pravidelný a častější než bychom si přáli, může s sebou bohužel přinášet i vedlejší negativní účinky jako je nadváha, únava, výčitky po jídle, poruchy trávení až závislost na jídle a poruchy příjmu potravy.

Často se tak dostáváme do začarovaného kruhu, kdy se necítíme dobře, a proto jíme a ve výsledku se pak cítíme ještě hůře a to opět řešíme dalším jídlem. Jednou za čas si jídlem ulevit od špatné nálady či stresu je v pořádku, ale problém nastává, když se jídlo stane naším jediným zdrojem úlevy, potěšení a uklidnění a stává se pravidelným rituálem. Je vhodné se tedy naučit i jiné uklidňující způsoby a potřeba emočního jedení se přirozeně sníží sama. Pokud však máte pocit, že to sami nezvládáte, tak neváhejte vyhledat odbornou pomoc. Nyní mám pro Vás 4 tipy, jak se uklidnit a udělat si dobře i bez jídla.

  1. Odpočiňte si

Příliš mnoho každodenních povinností, úkolů a stresu nás může přetěžovat a vyčerpávat. Jídlo nás tak často vytrhává ze stereotypu všedního dne a pomáhá nám relaxovat a také doplňovat chybějící energii, když jsme ze všeho unavení.  V tomto případě je vhodné najít si chvíli pro sebe a odpočinout si. Ideálně v horizontální poloze, která navozuje hlubší uvolnění. Když vás přepadnou chutě na jídlo, zkuste si jít lehnout, na chvíli se vyspat, nebo se jen tak natáhnout. Můžete si pustit u toho i příjemnou hudbu, meditaci či zkoušet z hluboka dýchat. Dovolte svému tělu na chvíli vypnout.

  1. Rozmazlujte se

Jídlo nám přináší nejen živiny, ale i potěšení a slastné okamžiky. Jídlem si tak mnohdy dodáváme péči, lásku a potěšení, která nám v životě může chybět. Náročný den, nepříjemnou hádku či jakékoli trápení zaženeme nějakou dobrotou a hned se cítíme lépe. Alespoň na chvíli. Krátkodobě to fungovat může, ale z dlouhodobého hlediska je vhodnější mít i jiné způsoby, jak se potěšit, udělat si dobře a starat se o sebe. Je jedno zda půjde o masáž, nový kousek do šatníku, četbu oblíbené knížky či setkání s přáteli, každému dělá dobře něco jiného. Co těší vás? Napište si seznam všeho, co vám přináší radost a potěšení a zkoušejte to postupně do svého života zavádět.

  1. Hýbejte se

Pohyb místo jídla! Jakoukoli pohybovou aktivitou se nám okamžitě začne odbourávat stres, zlepší se nálada a ještě k tomu děláme něco pro své zdraví a postavu. I když v náročné situaci na pohyb nemáme často ani pomyšlení, je tento návyk jeden z nejefektivnějších. Můžete jít na procházku, vzít psa ven, zacvičit si doma jógu nebo si jít zaběhat. Zkuste si najít své aktivity, které můžete dělat pokaždé, když vás přepadne chuť se uklidnit jídlem.

  1. Vypište to ze sebe

Jídlo můžeme také používat jako prostředek, jak ventilovat své emoce. Někdy se může stát, že není s kým si popovídat, komu se vyplakat, koho obejmout, někdy se nám také prostě nechce naše pocity s nikým sdílet. V těchto případech doporučuji zapisovat si vše, co v tu danou chvíli cítíme, co nás trápí či stresuje. Nejen že si emočně ulevíte, ale i urovnáte myšlenky a celkově se uklidníte. Příště místo jídla si vezměte tužku a papír a vypište to všechno ze sebe a uvidíte, jak se vám uleví i bez jídla.

Zkoušejte to opakovaně jinak

Každému dělá dobře něco jiného a je důležité najít si místo jídla ty činnosti, které dělají dobře právě vám. Nenuťte se proto chodit běhat, když neradi sportujete, nebo meditovat, když si raději čtete. Ono to zní sice jednoduše, jen místo jídla uděláme něco jinak. Ale právě udělat to jinak než jsme zvyklí, je náročné a proto doporučuji pravidelně a opakovaně to zkoušet. Změna dlouhodobých návyku chvíli trvá a nevzdávejte to po prvním neúspěchu. Buďte k sobě laskaví a trpěliví.